Bilim İnsanları, Kaybedilen İşitmenin Nasıl Tekrar Getirileceğini Bulmuş Olabilir

Harvard Tıp Okulu bilim insanlarından oluşan bir ekip, iç kulaktaki işitmeyi sağlayan tüylü hücreleri başarılı bir şekilde yenileyebileceğini söyledikleri moleküllerden oluşan yeni bir ilaç bulduklarını açıkladı. Bu, işitme kaybı için potansiyel olarak çığır açan bir tedavi olabilir.

Proceedings of the National Academy of Sciences'ta yayınlanan yeni bir makalede ayrıntılı olarak belirtildiği gibi, araştırmacılar iç kulaktaki genetik yolları yeniden programlayarak tüy hücrelerini farelerde yeniden büyümeye ikna ettiler.

Bilim insanları çalışmanın, işitme kaybından muzdarip insanlar için bir tedavi geliştirmek üzere gelecekteki klinik deneyler için zemin hazırlayabileceğini umuyorlar.

HMS doçenti Zheng-Yi Chen'in araştırma ekibi liderliğindeki araştırma ekibi, "Bu bulgular son derece heyecan verici çünkü işitme kaybı alanının tarihi boyunca, bir iç kulaktaki saç hücrelerini yeniden üretme yeteneği imkansız görünüyordu" dedi.

Bazı balık, kuş veya sürüngen türlerinin aksine, insanlar ses sinyallerini iç kulaktan beyne iletmekten sorumlu tüy hücrelerini yeniden oluşturma yeteneğine sahip değildir.

Yine fareler üzerinde yapılan daha önceki bir çalışmada Chen'in ekibi, diğer hücre türlerinin bölünmesini ve tüy hücrelerinin özelliklerini geliştirmesini sağlayabildi.

Bu son araştırma, aynı yolları yeni geliştirilen kimyasal bileşiklerin kullanımıyla etkinleştirerek bu başarının üzerine inşa edilmiştir.

Ekip, "küçük karışan RNA'lar" (siRNA'lar) adı verilen molekülleri kullanarak, iç kulakta saç hücrelerinin büyümesine izin veren genetik bir yolun aktivasyonunu baskılayan genleri çıkarmayı başardı.

Chen yaptığı açıklamada, "Araba sürerken fren yapmayı düşünün" dedi. "Fren her zaman devredeyse araç kullanamazsınız. Bu genetik yolda freni kaldırabilecek bir siRNA bulduk."

Yeni geliştirilen ilaç kokteyllerini doğrudan yetişkin farelerin iç kulağına vererek, farelerin tamamen işlevsel görünen yeni saç hücrelerini yeniden üretebildiklerini keşfettiler.

Araştırmacılar tedaviyi insanlar üzerinde test etmeden önce daha büyük hayvanlar üzerinde test etmeyi planlıyorlar. Ancak başarılı olduğu kanıtlanırsa, araştırma, işitme duyusunun bir kısmını kaybetmiş kişiler üzerinde derin bir etkiye sahip olabilir.

• Haber Kaynağı: Bilim Avcısı